Pedagog
Godziny pracy:
Poniedziałek | 11:30 – 12:15 |
Wtorek | 09:40 – 12:15 |
Środa | 08:00 – 8:45 13:20 – 14:05 |
Czwartek | 08:50 – 9:35 11:30 – 12:15 |
Piątek | 8:50 – 10:25 |
Drogi uczniu,
Pamiętaj, że nie musisz mieć problemu, żeby odwiedzić gabinet pedagoga. Możesz zwyczajnie potrzebować chwili przerwy, złapania oddechu albo nabrania dystansu przed kolejnym wyzwaniem jakie stawia przed nami każdy dzień.
Zadania pedagoga szkolnego.
Pedagog specjalny to ktoś kto wysłucha, zrozumie, doradzi, podpowie , nie krzyczy, nie ocenia, nie krytykuje, nie wyśmiewa, udzieli pomocy i wsparcia.
Uczniowie mogą zgłaszać się do pedagoga, gdy:
- mają problemy z rówieśnikami,
- mają problemy rodzinne,
- nie potrafią porozumieć się z nauczycielem,
- czują się samotni,
- myślą, że nikt ich nie rozumie,
- nie potrafią się uczyć,
- chcieliby pomagać innym, ale nie wiedzą jak,
- mają ciekawe pomysły, które chcieliby wykorzystać,
- chcą podzielić się sukcesami i radościami.
Rodzice mogą zwrócić się do pedagoga, gdy:
- niepokoi ich zachowanie dziecka,
- chcą porozmawiać o dziecku,
- chcą poprawić relacje z dzieckiem,
- potrzebują wsparcia w procesie wychowania,
- zauważą u dziecka problemy w uczeniu się,
- znajdują się w trudnej sytuacji materialnej,
- mają pytania i nie wiedzą do kogo zwrócić się o pomoc.
Nauczyciele mogą skorzystać z konsultacji w związku z problemami swoich uczniów (szkolnymi lub rodzinnymi).
Zadania, które w myśl najnowszego rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej
i Nauki z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno – pedagogicznej i Rozporządzenie z dnia 22 lipca 2022 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach (Dz. U. poz. 1593) zostały przypisane szkolnemu pedagogowi:
- 24. Do zadań pedagoga i psychologa w przedszkolu, szkole i placówce należy
w szczególności:
1) prowadzenie badań i działań diagnostycznych uczniów, w tym diagnozowanie indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych uczniów w celu określenia mocnych stron, predyspozycji, zainteresowań i uzdolnień uczniów oraz przyczyn niepowodzeń edukacyjnych lub trudności w funkcjonowaniu uczniów, w tym barier i ograniczeń utrudniających funkcjonowanie ucznia i jego uczestnictwo
w życiu przedszkola, szkoły i placówki;
2) diagnozowanie sytuacji wychowawczych w przedszkolu, szkole lub placówce w celu rozwiązywania problemów wychowawczych stanowiących barierę i ograniczających aktywne i pełne uczestnictwo ucznia
w życiu przedszkola, szkoły i placówki;
3) udzielanie uczniom pomocy psychologiczno-pedagogicznej w formach odpowiednich do rozpoznanych potrzeb;
4) podejmowanie działań z zakresu profilaktyki uzależnień i innych problemów dzieci i młodzieży;
5) minimalizowanie skutków zaburzeń rozwojowych, zapobieganie zaburzeniom zachowania oraz inicjowanie różnych form pomocy w środowisku przedszkolnym, szkolnym i pozaszkolnym uczniów;
6) inicjowanie i prowadzenie działań mediacyjnych i interwencyjnych
w sytuacjach kryzysowych;
7) pomoc rodzicom i nauczycielom w rozpoznawaniu i rozwijaniu indywidualnych możliwości, predyspozycji i uzdolnień uczniów;
8) wspieranie nauczycieli, wychowawców grup wychowawczych
i innych specjalistów w:
- a) rozpoznawaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych uczniów w celu określenia mocnych stron, predyspozycji, zainteresowań i uzdolnień uczniów oraz przyczyn niepowodzeń edukacyjnych lub trudności w funkcjonowaniu uczniów, w tym barier i ograniczeń utrudniających funkcjonowanie ucznia i jego uczestnictwo
w życiu przedszkola, szkoły i placówki, - b) udzielaniu pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
Jolanta Mędza