Zgodnie z rozporządzeniem MEN w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno- pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach:
§ 25. Do zadań logopedy w przedszkolu, szkole i placówce należy w szczególności:
- diagnozowanie logopedyczne, w tym prowadzenie badań przesiewowych w celu ustalenia stanu mowy oraz poziomu rozwoju językowego uczniów;
- prowadzenie zajęć logopedycznych dla uczniów oraz porad i konsultacji dla rodziców i nauczycieli w zakresie stymulacji rozwoju mowy uczniów i eliminowania jej zaburzeń;
- podejmowanie działań profilaktycznych zapobiegających powstawaniu zaburzeń komunikacji językowej we współpracyz rodzicami uczniów;
- wspieranie nauczycieli, wychowawców grup wychowawczych i innych specjalistów w:
- rozpoznawaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych uczniów w celu określenia mocnych stron, predyspozycji, zainteresowań i uzdolnień uczniów oraz przyczyn niepowodzeń edukacyjnych lub trudności w funkcjonowaniu uczniów, w tym barier i ograniczeń utrudniających funkcjonowanie ucznia i jego uczestnictwo w życiu przedszkola, szkoły i placówki,
- udzielaniu pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
DZIAŁANIA LOGOPEDY W SZKOLE:
1. Diagnoza
Przeprowadzanie badań wstępnych:
- badania przesiewowe w klasach 0-III
- badania kontrolne w klasach starszych
Diagnozowanie logopedyczne:
- badania indywidualne
- wywiady z rodzicami
- konsultacje u specjalistów
2. Terapia
Prowadzenie logoterapii indywidualnej i grupowej:
- usuwanie zaburzeń i zakłóceń komunikacji językowej,
- pomoc w przezwyciężaniu trudności związanych z mówieniem, rozumieniem, czytaniem i pisaniem,
- stymulowanie procesu nabywania kompetencji i sprawności warunkujących prawidłowy przebieg komunikacji,
- wdrażanie ćwiczeń ogólnoterapeutycznych kształtujących prawidłową wymowę,
- organizowanie pomocy dla dzieci z trudnościami w czytaniu i pisaniu przy współpracy z pedagogiem i nauczycielami.
3. Profilaktyka
Podejmowanie działań terapeutyczno- profilaktycznych, zapobiegających powstawaniu zaburzeń komunikacji językowej oraz monitorowanie prawidłowego rozwoju mowy u uczniów.
Wspieranie działań nauczycieli, wynikających z programu wychowawczo- profilaktycznego szkoły.
Organizowanie i prowadzenie różnych form pomocy psychologiczno- pedagogicznej dla uczniów, rodziców i nauczycieli.
PAMIĘTAJMY – podstawą terapii logopedycznej są rzetelne i systematyczne ćwiczenia wykonywane w domu (codziennie 5- 10 minut).
W razie pytań, wątpliwości, sugestii…
Kontakt z logopedą poprzez sekretariat szkoły (25 642- 06– 36) lub dziennik Vulcan.